Loading...
Judul : Gabungan Empat Cerita Khurafat
link : Gabungan Empat Cerita Khurafat
Gabungan Empat Cerita Khurafat
Mencipta nama sebagai sutradara filem disegani ramai, siapa sangka Mamat Khalid masih berminat mencurahkan kepakarananya di kaca televisyen dengan menghasilkan karya menerusi pendekatan berbeza daripada apa yang pernah disaksikan penonton di layar lebar.
Selepas Aku Bukan Buaya, Pindah Randah dan Rombongan Cik Kiah Kelana Jaya, pengarah prolifik Mamat Khalid tampil dengan naskhah baru berjudul Semerah Darah. “Apa yang dipaparkan di TV berbeza dengan apa yang pernah saya hasilkan dalam filem. Pindah Randah misalnya, saya bermain dengan ‘seni’ apabila pergerakannya agak perlahan.
“Memandangkan jiwa saya lebih terarah kepada karya seni maka idea dan konsepnya saya visualkan ke bentuk drama untuk tayangan di TV,” katanya.
Bertemu Mamat di set penggambaran di Tanjung Malim, Perak, awal April lalu, pengarah terkenal itu memaklumkan Semerah Darah menggabungkan empat cerita yang memaparkan amalan khurafat iaitu ilmu teluh, santau angin, hijab terbuka dan ilmu guna-guna.
“Saya mahu suntik kesedaran kepada penonton mengenai kesan buruk amalan khurafat. Ilmu teluh misalnya, saya mahu tunjukkan natijah individu yang mengamalkannya atas dasar busuk hati atau hasad dengki. Apabila ditujukan kepada individu tertentu, orang itu akan menderita. Pada masa sama, orang yang menghantar ilmu hitam itu juga boleh terlantar sakit akibat perbuatannya.
Karya ini turut menyaksikan kerjasama sulung Mamat dengan beberapa penggiat seni iaitu Aziz M Osman, Esma Daniel, Imuda dan Jue Aziz. Mamat Khalid berkata, kecenderungannya mengekalkan wajah sama kerana selesa bekerja selain yakin dengan kemampuan pelakon pilihannya.
“Sebahagian besarnya sudah biasa bekerja dengan saya. Sebagai pengarah, saya tahu keupayaan dan keikhlasan mereka ketika bekerja. Mereka tahu bagaimana mahu mencantikkan lagi karakter yang diberi tanpa perlu disuruh.
“Saya puji bakat Jue Aziz yang pertama kali bekerja dengan saya. Dia berjaya menzahirkan watak mangsa santau angin dengan baik. Penghayatannya ketika penggambaran buat bulu roma saya dan kru lain meremang,” katanya.
Pelakon baru, Fieza Jolie yang melakonkan watak mangsa ilmu teluh berkata, pengalaman bekerja dengan Mamat cukup bermakna buat dirinya. “Saya berterima kasih kepada Abang Mamat dan penerbit Azrin Ahmad Kadri kerana memberi peluang tampil sebagai peneraju kisah ilmu teluh.
“Detik paling mencabar adalah ketika disolek untuk mengubah penampilan watak saya yang penuh dengan kudis. Selain itu, babak meracau di tengah malam. Saya sendiri berasa seram dan kecut perut sepanjang penggambaran. Diharap telefilem ini menarik perhatian ramai penonton kerana banyak mesej diselitkan dalam empat cerita yang dipaparkan,” katanya.
✍ Sumber Pautan : ☕ Samurai Biru
Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2tnoqt4
(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!
Demikianlah Artikel Gabungan Empat Cerita Khurafat
Sekianlah artikel Gabungan Empat Cerita Khurafat kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel Gabungan Empat Cerita Khurafat dengan alamat link https://malaysiaonthehome.blogspot.com/2017/07/gabungan-empat-cerita-khurafat.html
0 Response to "Gabungan Empat Cerita Khurafat"
Catat Ulasan