Loading...

Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa

Loading...
Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa - Hallo sahabat MALAYSIA ON THE HOME INFORMATION, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel budaya, Artikel ekonomi, Artikel information, Artikel jawatan kosong, Artikel perniagaan, Artikel politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa
link : Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa

Baca juga


Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa


KUALA LUMPUR: Perjuangan bahasa dan sastera perlu selari dengan sejarah yang sudah dilakar pada 9 Mei lalu.

Menteri Pelajaran, Dr Maszlee Malik, berkata tarikh 9 Mei membuktikan tidak ada lagi yang mustahil di negara ini.

"Justeru, tidak mustahil untuk bahasa Melayu Malaysia diangkat sebagai bahasa antarabangsa yang mampu dijadikan rujukan pembelajaran bahasa Melayu.

"Hasrat saya dalam tempoh lima tahun ini Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mampu setaraf dengan British Council, Goethe Institute dan Nippon Institute.

"Hal ini boleh dimulakan dengan membuka kelas pembelajaran bahasa Melayu di setiap kedutaan Malaysia di luar negara," katanya pada Majlis Baca Puisi Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA)-ITBM-DBP di Rumah PENA di sini, semalam.

Yang turut hadir, Presiden PENA Dr Mohamad Saleeh Rahamad, Pengurus Besar Institut Terjemahan & Buku Malaysia (ITBM) dan Pengarah Bahagian Dasar dan Penyelidikan DBP Dr Hanafi Ibrahim.

Tegas Dr Maszlee, DBP juga boleh memikirkan untuk melantik duta bahasa Melayu dari kalangan orang bukan Melayu bagi memperkenalkan bahasa kebangsaan itu di peringkat antarabangsa.

Bahasa Melayu tegasnya berpotensi untuk menjadi bahasa antarabangsa selain menjadikan ia sebagai bahasa utama dan bahasa pilihan di sekolah jenis kebangsaan dan sekolah antarabangsa. #sumber


Demikianlah Artikel Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa

Sekianlah artikel Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa dengan alamat link https://malaysiaonthehome.blogspot.com/2018/07/bahasa-melayu-tidak-mustahil-akan-jadi.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Bahasa Melayu Tidak Mustahil Akan Jadi Rujukan Antarabangsa"

Catat Ulasan

Loading...