Loading...

Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM !

Loading...
Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM ! - Hallo sahabat MALAYSIA ON THE HOME INFORMATION, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM !, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel budaya, Artikel ekonomi, Artikel information, Artikel jawatan kosong, Artikel perniagaan, Artikel politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM !
link : Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM !

Baca juga


Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM !

 

PETALING JAYA - UMNO Terengganu diminta untuk membuat laporan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) susulan dakwaan berlaku pengagihan wang oleh segelintir individu kepada pengundi ketika PRU-15 lalu.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, tindakan itu perlu dirujuk kepada SPR dan SPRM kerana ia adalah sesuatu yang tidak wajar.

“Saya difahamkan daripada maklum balas UMNO Terengganu, ketika kempen PRU15 lalu terdapat individu yang memberikan wang membabitkan RM150 kepada belia, siswa siswi (RM300) manakala RM600 kepada orang kurang upaya (OKU) dan pesara.

“Itu maklum balas oleh UMNO Terengganu kepada saya secara peribadi. Masalahnya pemberian berkenaan dibuat beberapa hari sebelum pembuangan undi dilakukan,” katanya lapor Berita Harian.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menziarahi pimpinan MCA Bahagian Pontian, Ng Sea Bu, sempena Tahun Baharu Cina, di Pulai Sebatang, Pontian, hari ini.

Ahmad berkata, jika ia bantuan biasa dan dibuat sebelum pembuangan undi dan bukan waktu berkempen, itu bolehlah dianggap sebagai bantuan kerajaan negeri kepada rakyat.

“Namun apabila dalam masa dua minggu dan semasa berkempen, maka adalah tidak wajar pemberian dilakukan. Saya harap UMNO Terengganu bukan hanya buat petisyen tetapi juga merujuk perkara ini pada SPR dan SPRM,” katanya.

Ahmad mengulas pendirian Presiden PAS, Tan Sri Abdul Hadi Awang semalam, yang dilaporkan mempertahankan pengagihan wang oleh segelintir individu kepada pengundi ketika PRU15 dengan mendakwa ia adalah sedekah.

Abdul Hadi dilaporkan berkata, pemberian itu adalah hak orang awam yang ingin memberikan sumbangan sambil menambah undang-undang menetapkan bahawa setiap calon serta wakil tidak boleh memberi wang ketika berkempen.

Minggu lalu, UMNO Terengganu dilaporkan memfailkan petisyen untuk membatalkan keputusan Pilihan Raya PRU-15, bagi kawasan Parlimen Kuala Terengganu, Marang dan Kemaman.

Petisyen membabitkan tiga kawasan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pada 3 Januari lalu mengikut Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Pada 13 Januari lalu pula, wakil kepada calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah turut memfailkan petisyen di Mahkamah Tinggi di Kota Bharu, Kelantan, bagi mencabar keputusan PRU15 bagi Parlimen itu supaya ia dibatalkan dan menggesa SPR mengadakan pilihan raya kecil bagi Parlimen itu.

Dalam pada itu, Ahmad yang juga Ahli Parlimen Pontian dan Timbalan Menteri Kewangan berkata, apa yang berlaku di tiga kawasan Parlimen di Terengganu itu menyamai insiden yang berlaku di Parlimen Cameron Highlands sebelum ini.

“Kita melihat apa yang berlaku di Cameron Highlands sebagai rujukan sehingga Pilihan Raya Kecil (PRK) terpaksa diadakan atas perkara lebih kurang sama.

“Jadi kita harap ada pengajaran kerana kenyataan Abdul Hadi semalam sebabkan umat Islam keliru kerana ia berubah-ubah mengikut situasi,” katanya. #sumber



Demikianlah Artikel Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM !

Sekianlah artikel Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM ! kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM ! dengan alamat link https://malaysiaonthehome.blogspot.com/2023/01/isu-agih-wang-kepada-pengundi-umno.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Isu Agih Wang Kepada Pengundi, UMNO Terengganu Di Minta Lapor SPR, SPRM !"

Catat Ulasan

Loading...